Connect
To Top

Wat is meldonium en waarom wordt het zoveel gebruikt?

Meldonium zou een prestatiebevorderend middel zijn, maar is dit ook daadwerkelijk het geval?

De sportwereld is in rep en roep. Het aantal sporters dat in de afgelopen weken is betrapt op het middel meldonium is aanzienlijk. Toptennisster Maria Sjarapova is een van meest aansprekende namen.

Meldonium en hardlopen

Er zijn ook gevallen van meldoniumgebruik bekend in de hardloopwereld. Abeba Aregawi is op het moment van schrijven een van de bekendste namen, de Zweedse middellangeafstandsloopster viel eind februari door de mand. Ook van oud Tokyo Marathon-winnaar Endeshaw Negesse werd onlangs bekend dat het meldonium had gebruikt.

Wat is meldonium?

Meldonium werd in de jaren ’70 ontwikkelt in Letland als medicijn tegen hartproblemen en diabetesklachten. In de voormalige Sovjetlanden is het een geregistreerd medicijn en daarom gewoon te verkrijgen bij de apotheek. In West-Europe daarentegen is het niet geregistreerd en daarmee niet verkrijgbaar.

Wat zijn de effecten?

Waarom zou je als hardloper meldonium gebruiken? Men denkt dat je door het dagelijks slikken of injecteren van het middel efficiënter omgaat met de energievoorziening en sneller hersteld van een zware training. Of dit ook daadwerkelijk zo is is nog maar de vraag. Volgens de Nederlandse Dopingautoriteit is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effecten van het medicijn.

Nieuwe gevallen

Verwachting is dat het aantal gevallen van meldoniumgebruik de aankomende weken en maanden nog zal doorlopen. In 2014 werden er door medewerkers van een laboratorium uit Keulen ruim 8320 monsters uit Sovjetlanden getest, twee procent hiervan bevatten sporen van meldonium. Of al deze atleten nu nog steeds het middel gebruiken is nog maar de vraag. Het middel is na ongeveer een week weer uit het lichaam.

Voor dit artikel spraken we met de Stichting Anti Doping Autoriteit Nederland.

3 Comments

  1. Clifton.m.b.

    apr 13, 2016 at 20:09

    JOH WAAR GAAT DIT OVER VIND HET KLINKKLARE ONZIN NOG EVEN EN DADELIJK MAG JE NIET MEER OF MINDER DAN 200 GRAM FRUIT VLIEGJES ETEN : Precies bulshit dus .

  2. Tim Baks

    mrt 14, 2016 at 10:58

    Bietensap is mij niet onbekend. Zelf drink ik het voor wedstrijden waar ik echt wil presteren. Gr. Tim – RH

  3. Arjen

    mrt 12, 2016 at 15:29

    Voor zeer lange duurlopen en wedstrijden drink ik vooraf een flinke beker bietensap. Het helpt bij mij, want ik loop er beter door. Ik hoop vurig dat bietensap op de lijst met verboden middelen verschijnt. Dat bewijst dat het werkt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Koffiepraat

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten