Connect
To Top

Wel of niet eten voor een hardloopsessie in de ochtend?

Hardlopen in de ochtend is geweldig en heeft diverse voordelen, maar moet je nu wel of niet voorafgaande aan de training iets eten?

Hardlopen in de ochtend is misschien wel een van de fijnste dingen om de dag mee te beginnen. Voor dag en dauw op straat, terwijl je buren en de rest van de wijk nog in bed liggen. Het is bijna heroïsch.

En dan dat gevoel erna…

Door je hardloopsessie in de ochtend te doen geef je jezelf een shot positieve energie voor de rest van de dag. Niet voor niets doen de meeste succesvolle ondernemers hun workout in de ochtend. Door voor je werk of studie een rondje te hardlopen voel je je dus voor de rest van de dag onoverwinnelijk.

Maar hardlopen in de ochtend is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Hardlopen in de ochtend betekent ook eerder je warme bed uit. En dat is super lastig. Gelukkig zijn er wel een aantal trucjes om het opstaan ’s ochtend vroeg een stukje makkelijk te maken. Leg bijvoorbeeld al je hardloopspullen alvast klaar. Meer tips voor hardlopen in de ochtend vind je hier.

Moet je nu wel of niet eten voor je ochtendloopje?

Hardlopen in de ochtend, als het kan doe ik het. Vaak krijg ik daarom ook de vraag wat ik met eten doe. Moet je nu wel of niet iets eten voordat je gaat hardlopen? Er is geen goed of fout antwoord op deze vraag. Wel zijn er een aantal richtlijnen waar je je keuze op te baseren.

Wat voor training staat er op het programma?

Maak je een rondje door de buurt van maximaal zestig minuten en op lage intensiteit? Dan is eten voor je training niet noodzakelijk. Ga je langer dan zestig minuten op een ontspannen tempo op pad dan is een kleine snack aan te raden. Staat er een lange duurloop op het programma of een intensieve training zoals een intervalsessie dan is het aan te raden om een uur tot anderhalf uur eerder op te staan en een goed ontbijt te eten.
Mijn favoriete ontbijt als ik iets eet voor een langere ochtendhardloopsessie is een kom havermout met een halve banaan er doorheen gesneden en wat honing. Snel klaar, voorziet mijn lichaam van de noodzakelijke voedingsstoffen en levert geen maagproblemen op tijdens het lopen.

Wat heb je de avond ervoor gegeten?

Ook je avondeten van de dag er voor kan een reden zijn om wel of niet te eten voor je ochtendloopje. Als je rond 17:00 hebt gegeten en daarna niks meer hebt genuttigd dan is het mogelijk dat je benen zwaar aanvoelen omdat je glycogeenvoorraden op zijn. Was je laatste maaltijd rond de klok van 20:00 uur of at je nog een koolhydraatrijke snack later op de avond dan ben je waarschijnlijk wel oké om zonder een ontbijtje je hardloopsessie te doen.

Zorg voor een goed ontbijt na je run

Ongeacht het type training of duur is het belangrijk dat je na je run tijd neemt voor een goed ontbijt. Waarom? Je lichaam heeft koolhydraten en eiwitten nodig om de minuscule spierscheurtjes, die door de training zijn veroorzaakt, te herstellen. Ga je direct door na je werk en eet je niks na je ochtendloop dan belemmer je mogelijk herstel en dat heeft weer gevolgen voor de trainingen later in de week.

Test, luister naar je lichaam en kies de perfecte strategie

Wel of niet eten voor een ochtendloopje heeft heel erg te maken met je persoonlijke voorkeur. Mijn tip zou zijn om verschillende strategieën uit te proberen en kijk hoe je lichaam er op reageert. Na verloop van tijd weet je dan feilloos wat het beste werkt bij welke type training. Maar wat je strategie uiteindelijk dan ook mag zijn, zorg dat je na run de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

1 Comment

  1. Daantje

    nov 21, 2016 at 11:55

    Herkenbaar artikel! Ik heb toch ook graag wat benzine in de tank voor een lange duurloop in de ochtend maar Wel goed verteerbaar. Ideaal is dan de mug cake. Kan tot een uurtje van te voren en is snel klaar: ei klusten in een grote mok, beetje kaneel erdoor roeren en 2 eetlepels havermout + een geprakte banaan erbij. Dan 90 sec in de magnetron en klaar is je ontbijt. Garneer evt nog met een eetlepel kwark.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten