Connect
To Top

Marathonvoorbereiding en wintersport gaan prima samen

Doe jij mee aan een voorjaarsmarathon en ga jij binnenkort op wintersport? Met deze zes praktische tips komt jouw marathonvoorbereiding niet in gevaar.

Sta jij volgend jaar aan de start van een voorjaarsmarathon? Dan is de kans groot dat jij medio januari start met je marathonvoorbereiding. Maar hoe zit het met die wintersport die er aan komt?

In dit artikel vijf hardlooptips voor de wintersportende hardloper die wil doortrainen tijdens een weekje in de bergen.

Plan je lange duurloop strategisch

Je lange duurloop is in je marathonvoorbereiding by far het belangrijkste element, zorg er dus voor dat je deze niet mist. Uitgaande van een wintersportvakantie van zeven dagen met aankomst op zaterdag, heb je te maken met twee lange duurlopen. Een lange duurloop tijdens de wintersport en eentje er direct na.

Let’s be honest!

Die lange duurloop tijdens je wintersport ga je niet lopen, dat is waardevolle tijd die je beter op de piste kan doorbrengen. Dan is er nog de lange duurloop op de zondag direct na je vakantie. In de meeste gevallen kom je op deze dag thuis. Moe van de lange autorit (of bus), geen ideale omstandigheden voor een lange duurloop.

De oplossing is redelijk eenvoudig en heeft alles te maken met je planning. Haal de lange duurloop die in je wintersport valt naar voren en plan degene op thuiskomstdag een dag later. Zorg in beide gevallen wel dat je uitgerust aan je lange duurloop begint. Ben jij een van de rijders? Loop dan je lange duurloop een dag voor vertrek en niet op de dag zelf. Safety first natuurlijk.

Overweeg de loopband

Ik weet dat voor veel lopers de loopband geen optie is, maar na een nacht van flinke sneeuwval in de bergen is hardlopen buiten bijna niet te doen. Een training op de loopband is dan een prima oplossing en tegenwoordig worden ze steeds vaker uitgerust met een spelelement zodat het ook niet meer zo saai is.

Sta op de rem tijdens après-ski

Op voorhand alvast mijn excuses voor wat ik nu ga zeggen: doe rustig aan tijdens de après-ski. Natuurlijk is een biertje of een wijntje prima, maar zorg dat het daarbij blijft. Het effect op je lichaam van een paar avonden doorhalen in de kroeg is aanzienlijk. En dan laat ik de kater van de volgende dag even links liggen.

Heuvels zijn je vrienden

In principe zou iedere loper wekelijks een heuveltraining moeten doen. Niet voor niets is er dan ook een Amerikaanse loopuitspraak die stelt: hills are speedwork in disguise. Voordeel van wintersport, er is geen gebrek aan heuvels. Zoek ze dan ook op en verwerk ze in je training.

Meer lezen over de voordelen van heuveltraining, lees hier verder.

Denk aan je voeding

Wat voor de après-ski geldt, geldt ook voor voeding. Blijf tijdens je wintersport letten op wat je eet. Een patatje mag best, je bent eenmaal op vakantie. Probeer het wel bij deze ene keer te laten. En volg zoveel mogelijk je normale eetpatroon. Idealiter verblijf je in een apartment met eigen keukentje.

Onderzoek de lokale running scene

Hardlopen is tegenwoordig zo populaire dat er in jou skidorp mogelijk een lokale loopgroep actief is of misschien wel een atletiekbaan is waar ook in de winter op getraind kan worden. Beide opties zijn het onderzoeken waard.

Resumé

Zoals je kan lezen hoeft een wintersport geen streep te betekenen door je marathonvoorbereiding. Zorg dat de lange duurlopen goed geregeld zijn en plan daarom heen een aantal loopjes. Wat mij betreft is er wel een grens tot wanneer je kan gaan. Het liefst natuurlijk zo ver mogelijk van te voren gaan, waarbij zes weken echt de max is. Zorg in dit laatste geval ervoor dat je er na overschakelt op marathonmodus: veel slapen en rusten, verantwoordelijk eten en goed trainen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten