Connect
To Top

Work hard, sin hard

In voorbereiding op mijn eerste ultra trails, kreeg m’n motivatie een klein dipje. Ongezond verstand bracht de oplossing. Work hard, sin hard.

In aanloop naar m’n eerste ultra trails, schrijf ik hier op Runner’s High een column over wat ik letterlijk en figuurlijk tegenkom tijdens m’n voorbereiding. Dat je (na een voortvarende start met 5 columns) hier de afgelopen weken niets van me las, is exemplarisch voor m’n voorbereiding. Het vuur was er even uit, de motivatie wat lager. Jawel hoor, ik werkte braaf m’n trainingen af en bleef ook wel genieten van een rondje Naardermeer of 40km ‘CijferRijgen’. Maar toch, ik rook aan m’n zweet dat ik er minder van genoot en er niet alles uithaalde. Als ik überhaupt al zweette want tijdens een rustige 3uur-duurloop pleng ik nog geen druppel.

Ik zocht naar allerlei mogelijkheden om de training leuker te maken. Trainen op nieuwe plekken? Leuk! Zoals die heuvel die ik (met een RedBull-kater) met vrienden oprende in Salzburg. De podcast die ik luisterde van Jaimal Yogis (must-read/hear!)? Inspirerend, lopen met boeken ga ik vaker doen. Nieuw soort trainingen? Vooral de atletiekbaan op Sportpark Middenmeer, om de hoek en heel vaak leeg, bleek een aanwinst. Bijna alles werkte, behalve de tevergeefse pogingen om samen met anderen uren door de duinen te struinen (maar toch veel plezier in Texas en Mexico amigo!). Bijna alles werkte en zorgde voor een beetje extra motivatie. Maar het vuur kwam nog niet in volledigheid terug.

Vandaag bij de ondergaande zon viel het kwartje. Ik was de 80/20-regel aan het negeren! De 80/20-regel die voor zo’n beetje alles in het leven geldt maar die ik dankzij onder andere Claire en Angelique ook probeer toe te passen in de context van gezond leven, sport en voeding. Zorg dat 80% van je leefpatroon gezond is, dan voelt (en is) die 20% zondigen niet eens zo slecht. En wat ben ik aan het doen op dit moment? Juist, aan het Vasten (Conform ‘Rik & AJ-regels’: geen alcohol, geen snoep/snacks/tussendoortjes, geen frisdrank). Dus geen biertje na Ajax. Geen Lindt-chocolade. En geen ijskoude cola na een zware training. Sukkel dat ik ben. Zonder die 20% zondigen, is die 80% natuurlijk veel minder leuk! Dus ik heb dat stemmetje in m’n hoofd (‘stoppen met de Vasten is een nederlaag tegen jezelf’) net drie meter diep begraven tijdens m’n training op het Diemerstrandje. Om meteen al meer zin te hebben in m’n training van vandaag én de rest van de week. En meteen al zin te hebben in… juist…

Fuck it Vasten, proost!

(Disclaimer: hij/zij die denkt dat ik deze column alleen maar geschreven heb om een excuus te hebben om te stoppen met m’n Vasten; dat klopt. Ik doe al succesvol mee aan de Vasten sinds m’n studietijd. Niet zozeer vanuit geloofsovertuiging maar ooit begonnen als weddenschap en disciplinetest. Met een beetje afvallen als bijkomstig voordeel. En na al die jaren geef ik nu voor het eerst op. Slappeling die ik ben. Een slappeling die de afgelopen twee jaar ruim 20kg afviel en over een paar maanden 56km op de flanken van de Mont Blanc gaat rennen. Zie dus nogmaals mijn laatste zin. Fuck it Vasten, proost!)

[sws_grey_box box_size=”100%”] Love what you are reading? Volg Runner’s High op TwitterFacebook of Google+ en ontvang iedere dag looptips, inspiratie én natuurlijk de allerlaatste columns van Anton-Jan.[/sws_grey_box]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Column

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten