Connect
To Top

Zes tips voor een veilige run in het donker

Of je nu ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat loopt, er zijn een aantal dingen waar je je bewust van moet zijn bij een run in het donker.

Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan is het voor veel lopers niet meer mogelijk om doordeweeks in daglicht een loopje te doen. Ze moeten ’s ochtends vroeg of ’s avonds na het werk een rondje lopen. En welk moment ze dan ook kiezen, de workout zal in het donker plaatsvinden.

Nu is er op zich niks mis met hardlopen in het donker, maar in vergelijking met overdag is het toch een tikkie gevaarlijker. Daarom in dit artikel zes tips om jouw hardloopsessie in het donker iets veiliger te maken.

Plan en deel je route

Na je werk hardlopen is een prima manier om de dag even te laten voor wat het is, maar denk voordat je gaat wel even na over je route. Beter laat je de schimmige weggetjes en fietspaden zonder straatverlichting links liggen. Heb je een game plan? Deel deze met je partner, vriend(in) of huisgenoot zodat tenminste een iemand weet waar je gaat lopen en hoe lang je ongeveer weg bent.

Zoek de drukte op

Deze tip sluit aan bij wat ik hierboven al schreef, je wilt niet alleen op een verlaten en slecht verlicht fietspad lopen. Zet daarom tijdens een loopje in het donker je vrijheidsinstinct op pauze en maak je kilometers in delen van je woonplaats waar veel andere mensen zijn. De rust van de natuur kan je in het weekend wel weer meepakken.

Zichtbaarheid is essentieel

Ook al loopt je ’s avonds alleen maar op verlichte fietspaden, zorg dat je extra goed zichtbaar bent. Gelukkig zijn er veel verschillende accessoires waarmee je jezelf letterlijk in de spotlight kan zetten. Mijn persoonlijke favoriet is iets om de bovenarm, maar je zou ook voor een hoofdlamp kunnen gaan of zo’n LEF-schoenclip.
Ook merken die hardloopkleding maken spelen in op het veiligheidsthema en voorzien kledingstukken uit hun herfst- en wintercollectie van reflecterende elementen. Geen kleding met reflectie? Dan zou je altijd voor reflectievest kunnen kiezen.

Loop samen

Samen hardlopen is niet alleen veiliger dan in je uppie, maar ook een stuk leuker. Spreek daarom met een maatje af om je kilometers te maken. Bijkomend voordeel, samen lopen of in een groep maakt je training een stuk minder zwaar.

Varieer je route

’s Avonds altijd maar dezelfde route lopen kan je beter niet doen. Een patroon maakt je kwetsbaar en mensen met slechte bedoelingen kunnen daar gebruik van maken. Probeer daarom de route van je workouts in het donker zo veel mogelijk in afstand en duur te variëren.

Laat muziek thuis of draag alleen een oordopje

Voor veel lopers is muziek tijdens hardlopen een vast onderdeel. ’s Avonds is het juist een belemmering. Het zicht is al minder en door de muziek mis je een belangrijk zintuig. Daardoor hoor je omgevingsgeluid en weggebruikers niet of nauwelijks en kan je niet goed anticiperen op onverwachtse gebeurtenissen. Ons advies is dan ook om je muziek voor een andere keer te bewaren.

Wat doe jij om je run in het donker wat veiliger te maken? Deel je tips door te reageren op dit artikel.

3 Comments

  1. Karel Kolb

    nov 4, 2016 at 10:29

    Woon je in Haarlem dan heb ik wat routes om veilig in het donker te hardlopen op een rijtje gezet: http://loopmeesters.nl/hardlooproutes-haarlem-het-donker/ Enjoy!

  2. Tim Baks

    okt 26, 2016 at 07:16

    Goede aanvulling op de tips, FS. Dank, Tim // RH

  3. FS

    okt 25, 2016 at 22:24

    Niet alleen, maar zeker júist in het donker: loop links! Dus tegen het verkeer in, waardoor je kunt anticiperen op drukte, op verkeersbewegingen. Als dat allemaal achter je gebeurt en je wordt niet of te laat gezien… je hebt geen schijn van kans.
    Als steevaste ‘linksloper’ valt het me op hoeveel mensen die niét doen.
    Het is overigens een basis-verkeersregel: lopen langs of op een weg of fietspad, doe je tegen het verkeer in. Basisschool-lessen die ik nooit zal vergeten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten