Connect
To Top

Zes vliegtips voor de internationale hardloper

Loop jij binnenkort een marathon in een ander land? Zes tips om de impact van een lange vlucht in de week voor je marathon te minimaliseren.

Een marathon lopen in een ver land, houd rekening met de vlucht.

Ongeacht of je nu een beginnende of ervaren marathonloper ben, een goede voorbereiding is essentieel. Niet alleen in de maanden ervoor door goed te trainen en op je voeding te letten. Ook in de week voor de marathon laat je niks aan het toeval over.  Als je deelneemt aan een marathon in een ander land heb je mogelijk nog te maken met een vlucht en alle ongemakkelijkheden die daar bij komen kijken.

Een lange vlucht kan een flinke impact op je lichaam hebben en mogelijk dus ook doorwerken op je prestatie tijdens de marathon.

In dit artikel zes tips om deze impact te minimaliseren.

Reis comfortabel

Urenlang in het vliegtuig zitten in je nieuwste skinny jeans of rokje is zeer fashionable, maar niet erg praktisch. Probeer zo comfortabel mogelijk te reizen, draag kleding dat prettig zit en waarin je een paar uurtjes kan slapen. Je loopt binnen een paar dagen een marathon, rust en ontspanning zijn essentieel.

Bereid je voor

Weet tot in detail je vluchtschema.

Hoe laat kan je inchecken? Bij welke gate moet je zijn? Dit geldt natuurlijk ook voor je transfer van vliegveld naar hotel. Probeer deze vooraf vast te leggen of in detail uit te zoeken hoe je het snelst van het vliegveld naar je verblijf komt. Zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ook hier geldt weer. Je loopt over een paar dagen een marathon, rust en ontspanning zijn essentieel.

Verzorg je spieren

Je lichaam krijgt het te verduren tijdens reizen. Lang zitten in kleine ruimtes. Droge lucht in het vliegtuig. Probeer daarom tijdens de vlucht zo vaak mogelijk even een stukje te wandelen door de paden. Meestal heeft een vliegtuig wat extra ruimte bij de toiletten of uitgang, benut deze door wat lichte (!!) rek- en strekoefeningen te doen. En blijf dit doen, ook nadat je geland bent. Een vreemd bed kan je lichaam goed in de knoop leggen. Idealiter neem je een kleine foamroller mee, dit is een prima manier om je spieren te ontspannen.

Eet gezond

Gelukkig is het tegenwoordig makkelijker om gezonde keuzes te maken op een luchthaven wat betreft eten. Toch is het aan te raden om voordat je het vliegtuig in gaat wat gezonde snacks in te kopen. Een snacktomaatje of -wortel houd je af van de drang om toch een vette bek te halen. Want ondanks de aanwezigheid van salade- en juicebars, is er verhoudingsgewijs nog veel fastfood te verkrijgen.

Hydrateren

Zorg dat je een flesje water bij je hebt zodat je ook onderweg aan je waterquota kan voldoen. Niet voldoende drinken in de dagen voor de marathon, kan zomaar een streep door je pr-doelstellingen zijn. Daarnaast blijkt uit een studie van de Research Institute for Sport and Exercise Sciences uit 2008 dat de droge lucht aan boord van een vliegtuig zorgt voor een geleidelijke daling van het vochtniveau. De bekertjes water die je van het cabinepersoneel in het vliegtuig krijgt kan mogelijk niet voldoende zijn, met dehydratie als gevolg. Hou met flesjes water wel rekening met de douane, een volle fles wordt niet toegestaan.

Compressiesokken

Van die lange kniekousen, je ziet ze steeds vaker. Sommige lopers dragen ze tijdens wedstrijden en trainingen, andere juist erna. Hoe dan ook, uit diverse onderzoeken blijkt dat deze sokken de bloedsomloop stimuleren en daarmee de benen sneller herstellen van een intensieve effort. Ook tijdens je vlucht kunnen ze van dienst zijn. Uren achterelkaar stil zitten gecombineerd met de hoogte en de droge lucht zorgt bij veel mensen voor vocht en opgezette voeten. Iets wat je wil voorkomen als je een marathon in het vooruitzicht hebt. Compressie kan je hierbij helpen.

2 Comments

  1. Tim Baks

    okt 3, 2016 at 20:27

    Dank, Arjen! En de Two Oceans Marathon, wat gaaf. Super veel succes met de voorbereiding. Laat je me tzt weten hoe het is gegaan? Gr. Tim

  2. Arjen

    okt 2, 2016 at 21:51

    Dank voor de tips. In april 2017 loop ik met 2 vrienden de 56 km Ocean2Ocean marathon in Kaapstad. Tips zijn dan nooit weg.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten