Connect
To Top

6 voedingsmiddelen die elke hardloper in huis moet hebben

Van zoete aardappelen tot en met zalm. Zes voedingsmiddelen die hardlopers elke week zouden moeten eten voor een goede gezondheid en topprestaties.

Naarmate ik meer ben gaan hardlopen is mijn interesse in voeding ook sterk toegenomen. Op de website van Runner’s World kwam ik over dit onderwerp een interessant artikel tegen dat 15 voedingsmiddelen uitlicht die hardlopers elke week zouden moeten eten voor een goede gezondheid en topprestaties. In dit artikel licht ik er zes uit. Bon appétit.

Amandelen

Noten in het algemeen en amandelen specifiek zijn een goede bron van vitamine E. Een antioxidant waar jij, ik en vrijwel alle andere hardlopers te weinig van binnen krijgen. Dit is niet omdat we het te weinig eten, maar omdat er simpel weg weinig goede bronnen van zijn. Uit onderzoek blijkt dat het meerdere keren per week eten van noten een verlagend effect heeft op het LDL-cholesterol.

Eieren

De uitspraak ‘een ei hoort erbij’ is niet uit de lucht gegrepen. Een ei bevat namelijk tien procent van wat je lichaam dagelijks nodig heeft aan eiwitten. Daarnaast behoren deze eiwitten tot de meest complete, wat wil zeggen dat ze alle cruciale aminozuren bevatten die je spieren nodig hebben om te herstellen. Maar wacht, er is meer dan alleen maar eiwit. Een ei bevat namelijk ook luteïne (ogen), vitamine K (gezonde botten) en chlorine (geheugen).

Zoete aardappelen

Kies in plaats van de normale aardappel eens voor de zoete aardappel. Een zoete aardappel van gemiddelde grote zit namelijk tjokvol vitamine A in de vorm van beta-caroteen, een belangrijke antioxidant. Daarnaast bevatten zoete aardappelen ook vitamine C, kalium, ijzer en de twee sporenelementen mangaan en koper. Ik had nog nooit van deze twee mineralen gehoord, maar blijkbaar krijgen we er te weinig van binnen. Waarom zijn ze belangrijk? Mangaan en koper zijn cruciaal voor een gezonde spierfunctie.

Sinaasappels

Deze oranje beauties zitten ramvol vitamine C. Sterker nog een sinaasappel levert meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid op. Uit onderzoek van de universiteit van North Carolina blijkt zelfs dat het een prima middel is tegen spierpijn.

Zwarte bonen

Dat wij niet vaker zwarte bonen eten is echt een gemis. Niet alleen bevat een portie dertig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) aan eiwitten. Ook bevatten zwarte bonen zestig procent van het ADH aan vezels en foliumzuur. En last but not least hebben zwarte bonen een lage glycemische index. Dit wil zeggen dat de koolhydraten uit zwarte bonen langzaam worden afgebroken en hun glucose geleidelijk aan het bloed wordt afgeven.

Zalm

Als je vis wilt eten, dan is zalm een uitstekende keuze. Het bevat niet alleen een hoge dosis eiwitten (30 gram in portie van 110 gram) ook is het een uitstekende bron van omega-3 vetten die volgens het Voedingcentrum weer extra bescherming geven tegen hart- en vaatziekten

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Voeding

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten