Connect
To Top

7 Tips voor PWN Egmond Halve Marathon 2015

Loop jij in 2015 de PWN Egmond Halve Marathon? 7 tips voor iedereen die deze zware halve marathon in januari goed wil doorkomen.

Vandaag liep ik voor de tweede maal in mijn hardloopcarrière dé winterklassieker op de Nederlandse harldoopkalender; PWN Egmond Halve Marathon. Onder een bijna strak blauwe lucht, maar met smal strand en mul zand verbeterde ik mijn pr op de halve marathon met 41 seconden. Na 21 kilometer – volgens Garmin 20,8 – kwam ik in 1:28:09 over de finish.

Statistisch zag mijn PWN Egmond Halve Marathon er als volgt uit:

PWN Egmond Halve Marathon 2014

Strava race-analyze PWN Egmond Halve Marathon 2014

In eerste instantie was ik van plan om een race report te schrijven over mijn deelname aan de 42e PWN Egmond Halve Marathon. Terwijl ik al ruim in de tweede alinea was bedacht ik me. Dit jaar gooi ik het over een andere boeg. Geen race report, maar op basis van mijn ervaring 7 tips voor volgend jaar.

1. Train specifiek

PWN Egmond Halve Marathon is not your typical halve marathon. Met zeven kilometer strand en twee kilometer duinen is het een zware. Zorg dat je in de weken voor Egmond meerdere malen hebt getraind in mul zand, daarnaast zijn een aantal heuveltrainingen ook geen verlopen tijd.

2. Wees op tijd

Op de dag van de PWN Egmond Halve Marathon is Egmond bijna hermetisch gesloten. Enige manier om Egmond in te komen is met een van de pendelbussen vanuit Alkmaar of Heiloo. Hoe goed dit ook geregeld is, het levert altijd vertraging op. Zorg dus dat je minimaal een half uur extra uittrekt voor de heenreis.

3. Koop tijdens inschrijven een kaartje voor de pendelbus

Zo´n buskaartje die je tijdens het inschrijven kan kopen lijkt laaielichterij. Neem het van mij aan: niet op beknibbelen, gewoon kopen. De uren voor een halve marathon moet je zo makkelijk mogelijk voor jezelf maken. Geen kaartje op zak betekent een extra wachtrij die mogelijk extra stress en / of frustratie opleveren. Allemaal verloren energie die je niet meer kan gebruiken tijdens de wedstrijd.

4. Van de bagage drop-off naar de start is best een eind

Het plein waar je je tas kan afleveren en de start / finish op de boulevard is best een stukje van elkaar verwijderd. Hou daar rekening mee in je voorbereiding. Benut deze tijd nuttig en gebruik het om je op te warmen.

5. Ga niet te snel van start

Gouden looptip, geldt voor iedere hardloopwedstrijd; ga niet te snel weg. Met strand en duinen is de Egmond een tough cookie to crack. Bespaar daarom je krachten en sta in de eerste kilometers niet te veel op het gas.

6. Zorg voor iets warms bij de finish

Het is januari. grote kans dat Koning Winter zich laat zien. Tijdens de halve marathon ben je in beweging en heb je er naar alle waarschijnlijkheid niet heel veel last van. Eenmaal gefinisht kan de combinatie stil staan / Koning winter / bezweet lichaam niet veel goeds met je doen. Zorg daarom dat je zo snel mogelijk na de finish je winterjas kan aantrekken. Hou rekening met tip vier: de afstand van finish naar bagage drop-off is een stukje lopen.

7. Neem zelf eten mee

Ondanks dat Le Champion ook dit jaar weer een geweldig event wist neer te zetten is het aantal aanwezige horecapunten niet overweldigend. Hetgeen wat er is is voornamelijk in de categorie vette snacks. Zit ik persoonlijk niet op te wachten.

Heb jij vandaag ook de PWN Egmond Halve Marathon gelopen en heb jij nog een tips die zeker aan dit overzicht moet worden toegevoegd? Laat dan een reactie achter onder dit artikel.

2 Comments

  1. Tim Baks

    jan 14, 2014 at 07:28

    Thnx Erik, goede aanvulling op het artikel.

  2. Erik

    jan 13, 2014 at 21:04

    Gisteren voor de 5e keer Egmond gelopen en wat een feest! Prachtig, maar wel zwaar parcours. Ging lekker met 1u24. Mijn tips zijn de volgende:
    – heuveltraining is inderdaad heel goed om te doen. Train niet alleen op het stijgen, maar ook op het soepel en snel dalen.
    – de verharde paden vanaf 12,5/13 km tot de finish hebben een specifieke klinkersoort. loopt wat lastiger dan bijvoorbeeld asfalt. En als je in het midden van de weg kunt lopen (i.v.m. de drukte) is dat wel aan te raden. De randen van de paden lopen nogal schuin af.
    – De Bloedweg 2 km vóór de finish is nog een lastig klimmetje met de vermoeidheid in de benen. Houd nog even vol :-).
    – Editie 2014 viel het mee, maar het waait vaak hard. Als het hard waait, ga lekker trainen. Wennen aan de elementen van Egmond.
    – De meesten komen in Egmond niet aan hun pr-tijden. So be it ….
    – En vergeet niet te genieten van één van de mooiste lopen ….

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten